Sommarpalatset och OS arenan

Dag 3 i Peking startade vi med sommarpalatset vilken är en enormt stor park fylld med fina grönområden, vatten och tempel. Sommarpalatset byggdes ursprungligen för att kejsarfamiljen skulle ha någonstans att spendera sommaren. Idag är parken öppen för allmänheten och är ett väldigt fint grönområde mitt i storstaden Peking:
De Kinesiska templen vaktas nästan alltid av lejon, dessa ska skydda templet mot inkräktare:
Jag hittade en tom piedestal så även jag kunde prova rollen som "vakthund":
Högsta punkten i parken, en konstgjord kulle där ytterligare ett tempel ligger:
Vi bestämde oss för att gå runt parkens största sjö, som täcker ca 3/4 av parkens yta. Såg ju inte så jobbigt ut till en början men parken är verkligen enormt stor. Tänk att en sån stor park var en annan familjs sommarstuga en gång i tiden.
När vi fått nog av tempel åkte vi vidare för att se OS byn där en mängd byggnader och arenor byggdes upp för att Peking skulle kunna hålla i OS 2008.
Där såg vi fågelboet:
Som numera används till Segway åkning för turister:
Tove posar utanför simstadion, självklart kör hon den obligatoriska kinaposen:
Jag som inte är så värst sportintresserad och som inte kan något om någon sport överhuvudtaget kan så här i efterhand känna att detta bidrog till att öka min allmänbildning inom området. Men i det stora hela är OS området idag bara ett turistområde som inte alls verkar användas till sport längre. Kul att se ändå tyckte jag! :)

Kinesiska muren

Beijingsemestern fortsatte andra dagen på Kinesiska muren. Redan klockan 6.00 skulle bussen komma och hämta oss för att ta oss till den ingång av muren som kallas Jinshaling. Jinshaling är inte lika turistig som många av de andra ingångarna till muren där det byggts upp restauranger, butiker och åkattraktoner. Jinshaling är istället en av de platser som renoverats minst runt Beijing och här var det inte alls mycket turister. Skönt tyckte vi!
Vad jag visste innan vi åkte mot Kinesiska muren var altså att jag betalt för en tre timmars hike på muren, och visst hade jag hört att muren inte gick plant någon stans utan bara uppför eller nedför hela tiden. Men inget hade nog kunnat förbereda mig för verkligheten. För där det gick uppför eller nedför så gick det verkligen BRANT uppför eller nedför! På många ställen fick man använda händerna medan man klättrade upp för de branta och höga trappstegen. Man får svårt att förstå att Kinesiska muren använts till att transportera gods när en annan hade svårt för att klättra upp med bara kameran i handen.
Erik på väg upp för en av alla branta trappor:
Jag och Muren:
Tre timmars hiken på muren blev en riktig utmaning och rejält trötta var vi när dagen var slut. Men efter att ha sett kinesiska muren så måste jag säga att det troligen är det mäktigaste jag sett i hela mitt liv. När man står där uppe på muren och ser hur muren sträcker sig utom synhåll åt båda riktingar så kan man inte bli annat än extremt imponerad.
Att se Kinesiska muren var alltså höjdpunkten i Beijing vilken även har inspirerat mig till att vilja se alla världens underverk.
Kinesiska muren - check!
Chichen Itza , Colosseum, Cristo Redentor, Machu Picchu, Petra och Taj Mahal to go!

Beijing Dag 1!

Efter Xian åkte vi alltså vidare mot Beijing som var vårt sista stopp på semestern. Efter att ha bott 4 månader i Hong Kong så kunde man ju trott att vi skulle vara förberedda för en storstad som Beijing men i jämförelse med Hong Kong så är Beijing enormt. Hong Kong är ju byggt på höjden med alla skyskrapor. I Beijing finns inte direkt några skyskrapor utan staden tar upp en enormt stor yta istället med sina 15 miljoner invånare. Efter att ha tagit det relativt lugnt i Yangshuo och Xian var det nu dags för powerturisting med ett antal sevärdheter att hinna med på våra 5 dagar där. Något vi lyckades grymt bra med :)
Dag 1 började i Förbjudna staden. Förbjudna staden var en gång i tiden platsen där kejsarfamiljen bodde med sitt tjänstefolk. 15 år lades på att bygga detta palats som bestod av 9999 rum och breder ut sig över ett enormt stort område. Den förbjudna staden var alltså bara till för kejsarfamiljen med tjänstefolk och de som oinbjudet tog sig in på området blev avrättade.
Ovanför ingången till Förbjudna staden hänger ett porträtt på Mao:
Vallgraven som omger Förbjudna Staden:
Ett av Förbjudna stadens alla tempel:
Mitt emot Förbjudna staden ligger Himmelska Fridens torg. Det var på Himmelska Fridens torg som utropandet av Folkrepubliken Kina skedde år 1949 men torget är även känt för olika politiska händelser. Det enda jag själv visste om Himmelska Fridens torg innan jag åkte dit var att flera hundra studenter dödades där under en demonstration på 1980 talet. Vilket Kina själva försöker tysta ner så mycket som möjligt.
Tove och Erik på Himmelska Fridens torg:
På himmelska Fridens torg åkte poliserna segway:
Efter att klarat av dessa två sevärdheter åkte vi tillbaka mot vårt hostel där jag skulle genomföra en telefonintervju om nytt sommarjobb. Så långt som tillbaka till hostelet kom vi dock aldrig eftersom vi gick lite vilse, så på en liten mindre gata i Beijing fick jag alltså sätta mig på trottoaren och genomföra intervjun så gott jag kunde.
Dagen avslutade vi senare med att promenera runt lite i en av Beijings fina parker:

Xian

Efter Yangshuo flög vi vidare mot Xian där vi självklart skulle se den kända terrakottaarmen. Terrakottaarmen skapades för att skydda en kejsares grav och för att följa honom till nästa liv. Tusentals soldater och hästar skapades i verklig storlek av ca 700 000 arbetare och när arbetet var klart dödades dessa för att hemligheten inte skulle avslöjas. Sedan låg terrakottakrigarna begravda tills de hittades av några lantarbetare 1974.
Terrakottakrigarna är alltså ett av de största arkeologiska fynd som någonsin gjorts och det var hel klart värt ett besök till Xian för att se dem.
Den största kammaren med terrakottakrigare:
På kvällen när vi var tillbaka i centrala Xian kollade vi in Muslim Quarter som är den muslimska delen av staden. Här gick vi lite på marknaden och åt Arabisk mat:
Två dagar hade vi att spendera i Xian. Xian är den enda staden i Kina som har kvar sin ringmur så vi spenderade sista tiden i Xian med att cykla runt muren på tandhemcykel vilket visade sig vara lite besvärligare än vad man kunde trott ;)
Jag demonstrerar Xians ringmur:
Tove med vårt fordon för dagen:
Efter två dagar i Xian åkte vi vidare mot Beijing där det var dags för att möta upp med Erik.

Yangshuo

Igår landade vi i Hong Kong igen efter en grymt bra semester i Kina, 12 dagar av nya fina minnen :)
Semestern började i Yangshuo som troligen är den vackraste plats jag sett här i Asien med sitt Avatar landskap. För har man sett filmen Avatar så kan man föstå att de svävande bergen i Avatar är inspirierade av de berg som finns i Yangshuo, de är helt otroliga.
I Yangshuo spenderade vi fyra dagar till att bara ha semester och ta det lugnt. Vi hyrde cyklar och cyklade runt på landsbygden, vi badade lerbad och varmakällor i en grotta, åkte bamboorafting på Yulong River, såg en ljusshow på Li River, åt god mat och spenderade kvällarna på vårt hostels Rooftop Bar.
Lite bilder från resan kommer här:
Själva resan till Yangshuo började med en nattbuss på 10 timmar. Självklart fanns det riktiga sängar i bussen, kinesisk standard:
Yansghuo:
Ute på landsbygden i Yangshuo. Här ser ni de vackra bergen och ett av alla risfält som ligger där:
Ute på en flera timmars lång cykeltur på egenhand på landsbygden. Till hjälp för att hitta vårt mål hade vi bara en turistkarta och fick därför några gånger stanna för att fråga kineser om hjälp med vägen. Lite nytta av mandarinkursen har vi alltså haft eftersom att kineserna inte kan någon engelska:
Under cykelturen nådde vi Yulong River där vi stannade för lite bamboorafting:
En av kvällarna såg vi Yangshuos ljushow som troligen bestod av hundratals kineser som sjöng och dansade på Li River. En fin upplevelse trots att vi inte förstod själva innebörden i det som sas på kinesiska:
Yangshuo visade sig alltså vara den perfekta semesterorten och är en plats jag gärna skulle åka till igen vid nästa semester i Kina. För fler semestrar i Kina kommer det definitivt att bli! :)

Sommarlov ska det va!

Sommarlov!
Idag skrev jag sista tentan i kinesiska som även var den sista tentan för terminen. Har även precis avslutat en hemtenta för antropologin vilket innebär att jag numera har sommarlov! Känns helt underbart :) Utbytesterminen är därför avklarad och nu är det bara semestern kvar innan jag åker hem till Sverige igen.
Så imorn påbörjar vi alltså den efterlängtade Kina semestern. Jag och Tove startar med nattbuss/nattåg till Yangshuo där vi spenderar de fyra första dagarna. Sedan blir det vidare med flyg till Xian för att se terrakottaarmèn. Vi avslutar med att möta upp Erik för 5 dagar i Beijing och är sedan tillbaka i Hong Kong den 10 maj.
Dreamteam:
Det kan ju inte bli annat än helt fantastiskt bra när jag och Tove drar iväg på backpackingsemester.

Nemo goes supertrendy

Måste bara visa jackan vi köpte till Nemo när familjen var här. Fleecejacka med luva inför hösten och vintern. Helt rätt skulle jag vilja säga:

Dag 6 & 7 - Favoriter i repris

I mitt höga tempo hade vi hunnit se det mesta av Hong Kong redan efter de fem första dagarna så när vi fick fint väder på torsdagen igen så blev det ytterligare en dag på stranden i Repluse bay följt av lunch och shopping i Stanley.
På kvällen blev det bio då vi såg "Red Riding Hood". Filmen var regisserad av samma person som regisserade Twilight filmerna och eftersom jag älskar de filmerna så hade jag höga förväntningar. Efteråt var vi alla överens om att filmen var väldigt bra, defintivt sevärd :)
Sista dagen med familjen i Hong Kong var fredagen. Även denna dag med fint väder. Eftersom vi alla gillade Lamma island så mycket så spenderade vi sista dagen där ute med sol och bad på stranden samt skaldjursmiddag vid havet.
Stek på stranden:
Middagen fick man själv välja ut från akvariumen. Jag och mamma valde krabba:
Tillbaka på fastlandet igen blev det att åka Star Ferry (färja som går mellan Hong Kong ön och resten av Hong Kong):
Vi avslutade med middag där vi startade semestern, på dumplingsrestaurangen. Vid det här laget hade de lärt sig att använda pinnarna riktigt bra:
Sista timman av kvällen ägnade mamma och Thord åt att packa om väskorna för att få plats med allt nytt. Det blev ju en hel del shopping som ni ser då allt som ligger framme på sängen var nyinhandlat:
Hade en jättebra semestervecka med familjen här. Självklart saknade jag andra halvan av familjen som inte var med men det var otroligt härligt att ha mamma, Thord och Erik här på besök :) Vi hade en fin vecka och som ni ser hann vi med otroligt mycket saker.
Kram Emelie

Dag 5 - Campus, Chi Lin Nunnery & 10 000 Buddha

På onsdagen hade jag bara en kort föreläsning i kinesiska och eftersom familjen behövde en liten paus från stranden och solen så passade de på att följa med till skolan för att se vårt campus. Medan jag var på föreläsning så roade de sig med att ta posa och ta kort med min kamera.
Kinaposen by mamma och Thord:
Efter föreläsningen fick de en guidad tur av mig runt campus. Vi startade uppe vid mitt college, New Asia:
De fick även se vårt lilla rum:
Jag och mamma posar på tunnelbanan:
Efter rundturen åkte vi vidare för att se Chi Lin Nunnery. Detta var väldigt uppskattat och vi kom fram till att många av de blommor som växer fritt här i Hong Kong är de som vi har i kruka hemma i Sverige. Anledningen till att jag inte märkt detta tidigare är för att jag inte är så insatt i blommor men mamma var desto mer uppmärksam.
Chi Lin Nunnery:
Efter Chi Lin blev det vidare till de 10 000 buddhorna, nu var det visserligen tredje gången jag var där men det var lika roligt för det. Posa med buddhorna kan man göra hur många gånger som helst och särskilt om man har en sån stor posare med sig som Erik:
Han är ju rätt oslagbar på området:
Efter all sightseeing blev det shopping i Shatin. Det blev en del skor, kläder och smycken (jag fick ju äntligen visa mamma Pandora butiken som finns här). Slutligen köpte sig Erik även en ny kamera. På kameran var det kampanjepris vilket gjorde att den blev 1000 kr billigare än vad den skulle vart från början. Det är just sånt som gör det lite roligare att shoppa här än vad det är hemma :)
Dagen avslutades på en restaurang i Central:
Kram Emelie

Dag 4 - Repulse Bay, Stanley & The Peak

På tisdagen hade jag en tenta på morgonen så familjen fick själva ta sig ner till stranden för några timmars sol och bad. Medan de låg på stranden och solade satt jag inne och skrev min näst sista tenta. Kändes verkligen skönt att ha den gjord efteråt och bra gick det också skulle jag tro :)
Väl på stranden fick även jag sola och bada lite innan vi åkte vidare mot Stanley för lunch och shopping på Stanley market.
Erik kompenserade för den tidigare vegetariska maten genom att beställa in största köttbiten på menyn:
Det blev en del shopping på Stanley market. Ett av inköpen var en "vinterjacka" till Nemo. Hundkläder är helt rätt i Hong Kong:
Stanley:
Efter Stanley åkte vi vidare mot centrala Hong Kong igen för att ta Peak Tramen upp till The Peak. Där såg vi utsikten både i dagsljus och i mörker:
Kvällen avslutades med en riktig överraskning från Eriks sida. Ingen av mina bröder är ju direkt kända för att våga pröva nya saker i matväg eller för att knappt äta nån varierande mat alls. Hemma hos oss är det kött och bröd som är favoriterna! Därför blev vi alla väldigt överraskade när Erik ville pröva sushi och ännu mer förvånade blev vi när det visade sig att han faktiskt åt upp det vi beställt. Helt fel med sushi var det alltså inte:
Kram Emelie

Dag 3 - Lamma Island & A Symphony Of Lights

Bank of Chinas skyskrapa har en utsiktsvåning som är öppen för allmänheten. Skyskrapan består av 70 våningar varav turister får åka upp till 43 våningen för att se utsikten över Hong Kong. Detta var starten på vår tredje dag tillsammans. Efter att ha legitimerat oss, skannat vår väska och fått "visitorskort" fick vi äntligen gå in i skyskrapan. Lite strängare säkerhet än på svenska banker.
Bank of China:
Uppe på 43 våningen:
Utsikten:
Sedan blev det vidare mot färjan över till Lamma island för en dag på stranden. Det är ofta i Hong Kong som det kan vara rätt kasst väder i centrum men åker man en bit utanför där alla stränder ligger så är det mycket finare väder. Så var det även denna dag. Så trots att det var rätt molnigt innan vi lämnade fastlandet så fick vi några soltimmar ute på ön. På Lamma island blev det alltså en del sol på stranden, lite shopping och riktigt god mat.
Skaldjursmiddag vid havet:
Efter tre dagar i Hong Kong så var alla som sagt väldigt trötta i fötterna så väl tillbaka på fastlandet stannade vi för pedikyr och fotmassage. Jag och mamma tog varsin pedikyr medan Erik fick sig en fotmassage. Vi hittade ett fint och billigt ställe i Central. På vissa ställen kan priserna vara som hemma men hittar man bara rätt så är priserna mycket mindre än hälften i jämförelse med hemma.
Kvällen avslutade vi med att se "A symphony of lights" (världens största ljus & ljudshow) och med att gå längs med Avenue of Stars och kolla på alla stjärnor.
"A Symphony Of Lights":
Kram Emelie

Dag 2 - Ocean Park

Semestern fortsatte på Ocean Park. Dagen där började med hyfsat fint väder men slutade i hellregn, åska, blixtrar och kaos.
Men detta var inget som förstörde dagen, trots denna otur hade vi en riktigt fin dag. Vi såg alla akvarium och djur, åkte några åkattraktioner och såg två stycken djurshower.
Favoritdjuren var Pandorna:
Vi och vår nya vän. Alla tre gör "Kinaposen". (kolla händerna) Så gör ALLA kineser på ALLA kort de tar:
Jag och mamma hakar på senaste mösstrenden:
Sjölejon:
I väntan på delfinshowen, minuter innan regnet startade. Före regnet:
Efter regnet:
Har aldrig sett det regna så mycket i hela mitt liv tror jag. Himlen bara öppnade sig helt. Det komiska var (?) att jag och Erik precis satt oss för att åka en bergochdalbana när det började. Precis när de släpper iväg oss stänger de av resten av kön för att det regnar för mycket. Väl ute blev vi dyngsura på mindre än 30 sekunder. Komiskt till en börjar men när man ser blixten slå ner alldeles i närheten så blir man ganska rädd istället. Hade det vart i Sverige så hade det nog inte funnits några chanser för att vi skulle fått åka.
Väl ute ur åkattraktionen bestämmer vi oss för att det är dags för att åka tillbaka mot stan. Snabbaste vägen tillbaka mot utgången är ett tåg. Eftersom parken är delade på två delar som ligger på varsin sida av ett stort berg så måste man åka linbana eller tåg för att ta sig runt. Här hade kineserna misslyckats helt med att styra upp en kö för alla tusentals turister som skulle lämna parken samtidigt på grund av allt regn. Vilket resulterade i en stor mängd panikslagna människor. Det tog alltså ett tag att ta sig ut men efter cirka 2 timmar var vi tillbaka i alla fall.
Efter ett snabbt ombyte avslutade vi kvällen med en god middag på Pizza Hut samt med en del shopping på Ladies Market.
Kram Emelie

Dag 1 - Big Buddha, Zoo & Ladies Market

Första heldagen för familjen i Hong Kong blev en kombination av stora Buddhan, zoo & botaniskträdgård, middag med Tove & Craig och shopping på Ladies market.
Buddhan var först ut och som jag skrivit tidigare så tar man helst linbanan dit upp. Stackars mamma som är livrädd för höjder fick åka linbana 4 gånger i Hong Kong, första gången var här:
Mamma, Thord, Erik och Buddha:
Lunchen blev vegetarisk mat uppe bland templen. Blev ju inte lite förvånad när även Erik gick med på att äta:
Frozen youghurt. Detta blev en riktig favorit och därmed en avslutning på nästan varje kväll:
Det var alltså den här dagen som satte igång den första träningsverken. För att hinna med så mycket som möjligt under samma dag så sick sackade vi oss fram mellan alla långsamma kineser. Det var långa uppförsbackar hela tiden och familjen hade fullt upp med att hänga med i tempot. Bergsgeten blev mitt nya smeknamn efter denna dag.

En härlig vecka

Har precis lämnat av famljen på flygplatsen efter en grymt bra semstervecka!
Under veckan har jag agerat guide och visat dem runt alla sevärda delar av Hong Kong. Det har vart en hel del sol, sevärdheter, god mat, shopping och en massa gående. Den sista delen har fått en del klagomål på grund av trötta ben och träningsverk men det var det nog värt i slutändan ändå ;)
Semestern började med dumplingrestaurangen för att de skulle få smaka på äkta kinesisk mat och träna med pinnarna. Gick helt klart över förväntan! Det gick fint att äta med pinnarna och maten var omtyckt:

Sverige besök på ingång

Två dagar sedan senaste inlägget. På denna tid har vi hunnit med två fantastiskt bra utekvällar samt avslutat en av våra kurser! :)
Onsdagen började med volleyboll match där Alexandra spelade final. En match som de även vann:
Sedan blev det vidare till Carnegies för Champagne. På Carnegies har de varje onsdag fri champagne för tjejer Lyx!
Frogperspective by Tove:
Dans på baren till Taylor Swift, Craigs favorit:
Igår hade vi sista redovisningen för terminen. Om jag är nervös i vanliga fall så var det inget mot vad jag var igår! Under terminen har vi utecklat ett Human Resource Management system åt ett företag varav VD:n för företaget själv var där för att se presentationen. Nervöst värre var det men presentationen gick väldigt bra ändå :) Att kursen sedan var avslutad firade vi med utgång i Central.
Nu är det inte mycket kvar av skolan. Två tentor och en hemtenta sedan blir det att resa runt i Kina i två veckor. Men först väntar besök av familjen. Bara timmar kvar tills jag ska möta mamma, Thord och Erik på flygplatsen. Sedan stannar de här i en hel vecka. Längtar!