Beijing Dag 1!

Efter Xian åkte vi alltså vidare mot Beijing som var vårt sista stopp på semestern. Efter att ha bott 4 månader i Hong Kong så kunde man ju trott att vi skulle vara förberedda för en storstad som Beijing men i jämförelse med Hong Kong så är Beijing enormt. Hong Kong är ju byggt på höjden med alla skyskrapor. I Beijing finns inte direkt några skyskrapor utan staden tar upp en enormt stor yta istället med sina 15 miljoner invånare. Efter att ha tagit det relativt lugnt i Yangshuo och Xian var det nu dags för powerturisting med ett antal sevärdheter att hinna med på våra 5 dagar där. Något vi lyckades grymt bra med :)
Dag 1 började i Förbjudna staden. Förbjudna staden var en gång i tiden platsen där kejsarfamiljen bodde med sitt tjänstefolk. 15 år lades på att bygga detta palats som bestod av 9999 rum och breder ut sig över ett enormt stort område. Den förbjudna staden var alltså bara till för kejsarfamiljen med tjänstefolk och de som oinbjudet tog sig in på området blev avrättade.
Ovanför ingången till Förbjudna staden hänger ett porträtt på Mao:
Vallgraven som omger Förbjudna Staden:
Ett av Förbjudna stadens alla tempel:
Mitt emot Förbjudna staden ligger Himmelska Fridens torg. Det var på Himmelska Fridens torg som utropandet av Folkrepubliken Kina skedde år 1949 men torget är även känt för olika politiska händelser. Det enda jag själv visste om Himmelska Fridens torg innan jag åkte dit var att flera hundra studenter dödades där under en demonstration på 1980 talet. Vilket Kina själva försöker tysta ner så mycket som möjligt.
Tove och Erik på Himmelska Fridens torg:
På himmelska Fridens torg åkte poliserna segway:
Efter att klarat av dessa två sevärdheter åkte vi tillbaka mot vårt hostel där jag skulle genomföra en telefonintervju om nytt sommarjobb. Så långt som tillbaka till hostelet kom vi dock aldrig eftersom vi gick lite vilse, så på en liten mindre gata i Beijing fick jag alltså sätta mig på trottoaren och genomföra intervjun så gott jag kunde.
Dagen avslutade vi senare med att promenera runt lite i en av Beijings fina parker:
Kram Emelie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0