Kinesiska muren

Beijingsemestern fortsatte andra dagen på Kinesiska muren. Redan klockan 6.00 skulle bussen komma och hämta oss för att ta oss till den ingång av muren som kallas Jinshaling. Jinshaling är inte lika turistig som många av de andra ingångarna till muren där det byggts upp restauranger, butiker och åkattraktoner. Jinshaling är istället en av de platser som renoverats minst runt Beijing och här var det inte alls mycket turister. Skönt tyckte vi!
Vad jag visste innan vi åkte mot Kinesiska muren var altså att jag betalt för en tre timmars hike på muren, och visst hade jag hört att muren inte gick plant någon stans utan bara uppför eller nedför hela tiden. Men inget hade nog kunnat förbereda mig för verkligheten. För där det gick uppför eller nedför så gick det verkligen BRANT uppför eller nedför! På många ställen fick man använda händerna medan man klättrade upp för de branta och höga trappstegen. Man får svårt att förstå att Kinesiska muren använts till att transportera gods när en annan hade svårt för att klättra upp med bara kameran i handen.
Erik på väg upp för en av alla branta trappor:
Jag och Muren:
Tre timmars hiken på muren blev en riktig utmaning och rejält trötta var vi när dagen var slut. Men efter att ha sett kinesiska muren så måste jag säga att det troligen är det mäktigaste jag sett i hela mitt liv. När man står där uppe på muren och ser hur muren sträcker sig utom synhåll åt båda riktingar så kan man inte bli annat än extremt imponerad.
Att se Kinesiska muren var alltså höjdpunkten i Beijing vilken även har inspirerat mig till att vilja se alla världens underverk.
Kinesiska muren - check!
Chichen Itza , Colosseum, Cristo Redentor, Machu Picchu, Petra och Taj Mahal to go!

Beijing Dag 1!

Efter Xian åkte vi alltså vidare mot Beijing som var vårt sista stopp på semestern. Efter att ha bott 4 månader i Hong Kong så kunde man ju trott att vi skulle vara förberedda för en storstad som Beijing men i jämförelse med Hong Kong så är Beijing enormt. Hong Kong är ju byggt på höjden med alla skyskrapor. I Beijing finns inte direkt några skyskrapor utan staden tar upp en enormt stor yta istället med sina 15 miljoner invånare. Efter att ha tagit det relativt lugnt i Yangshuo och Xian var det nu dags för powerturisting med ett antal sevärdheter att hinna med på våra 5 dagar där. Något vi lyckades grymt bra med :)
Dag 1 började i Förbjudna staden. Förbjudna staden var en gång i tiden platsen där kejsarfamiljen bodde med sitt tjänstefolk. 15 år lades på att bygga detta palats som bestod av 9999 rum och breder ut sig över ett enormt stort område. Den förbjudna staden var alltså bara till för kejsarfamiljen med tjänstefolk och de som oinbjudet tog sig in på området blev avrättade.
Ovanför ingången till Förbjudna staden hänger ett porträtt på Mao:
Vallgraven som omger Förbjudna Staden:
Ett av Förbjudna stadens alla tempel:
Mitt emot Förbjudna staden ligger Himmelska Fridens torg. Det var på Himmelska Fridens torg som utropandet av Folkrepubliken Kina skedde år 1949 men torget är även känt för olika politiska händelser. Det enda jag själv visste om Himmelska Fridens torg innan jag åkte dit var att flera hundra studenter dödades där under en demonstration på 1980 talet. Vilket Kina själva försöker tysta ner så mycket som möjligt.
Tove och Erik på Himmelska Fridens torg:
På himmelska Fridens torg åkte poliserna segway:
Efter att klarat av dessa två sevärdheter åkte vi tillbaka mot vårt hostel där jag skulle genomföra en telefonintervju om nytt sommarjobb. Så långt som tillbaka till hostelet kom vi dock aldrig eftersom vi gick lite vilse, så på en liten mindre gata i Beijing fick jag alltså sätta mig på trottoaren och genomföra intervjun så gott jag kunde.
Dagen avslutade vi senare med att promenera runt lite i en av Beijings fina parker:

Xian

Efter Yangshuo flög vi vidare mot Xian där vi självklart skulle se den kända terrakottaarmen. Terrakottaarmen skapades för att skydda en kejsares grav och för att följa honom till nästa liv. Tusentals soldater och hästar skapades i verklig storlek av ca 700 000 arbetare och när arbetet var klart dödades dessa för att hemligheten inte skulle avslöjas. Sedan låg terrakottakrigarna begravda tills de hittades av några lantarbetare 1974.
Terrakottakrigarna är alltså ett av de största arkeologiska fynd som någonsin gjorts och det var hel klart värt ett besök till Xian för att se dem.
Den största kammaren med terrakottakrigare:
På kvällen när vi var tillbaka i centrala Xian kollade vi in Muslim Quarter som är den muslimska delen av staden. Här gick vi lite på marknaden och åt Arabisk mat:
Två dagar hade vi att spendera i Xian. Xian är den enda staden i Kina som har kvar sin ringmur så vi spenderade sista tiden i Xian med att cykla runt muren på tandhemcykel vilket visade sig vara lite besvärligare än vad man kunde trott ;)
Jag demonstrerar Xians ringmur:
Tove med vårt fordon för dagen:
Efter två dagar i Xian åkte vi vidare mot Beijing där det var dags för att möta upp med Erik.

Yangshuo

Igår landade vi i Hong Kong igen efter en grymt bra semester i Kina, 12 dagar av nya fina minnen :)
Semestern började i Yangshuo som troligen är den vackraste plats jag sett här i Asien med sitt Avatar landskap. För har man sett filmen Avatar så kan man föstå att de svävande bergen i Avatar är inspirierade av de berg som finns i Yangshuo, de är helt otroliga.
I Yangshuo spenderade vi fyra dagar till att bara ha semester och ta det lugnt. Vi hyrde cyklar och cyklade runt på landsbygden, vi badade lerbad och varmakällor i en grotta, åkte bamboorafting på Yulong River, såg en ljusshow på Li River, åt god mat och spenderade kvällarna på vårt hostels Rooftop Bar.
Lite bilder från resan kommer här:
Själva resan till Yangshuo började med en nattbuss på 10 timmar. Självklart fanns det riktiga sängar i bussen, kinesisk standard:
Yansghuo:
Ute på landsbygden i Yangshuo. Här ser ni de vackra bergen och ett av alla risfält som ligger där:
Ute på en flera timmars lång cykeltur på egenhand på landsbygden. Till hjälp för att hitta vårt mål hade vi bara en turistkarta och fick därför några gånger stanna för att fråga kineser om hjälp med vägen. Lite nytta av mandarinkursen har vi alltså haft eftersom att kineserna inte kan någon engelska:
Under cykelturen nådde vi Yulong River där vi stannade för lite bamboorafting:
En av kvällarna såg vi Yangshuos ljushow som troligen bestod av hundratals kineser som sjöng och dansade på Li River. En fin upplevelse trots att vi inte förstod själva innebörden i det som sas på kinesiska:
Yangshuo visade sig alltså vara den perfekta semesterorten och är en plats jag gärna skulle åka till igen vid nästa semester i Kina. För fler semestrar i Kina kommer det definitivt att bli! :)