Kinesiska muren

Beijingsemestern fortsatte andra dagen på Kinesiska muren. Redan klockan 6.00 skulle bussen komma och hämta oss för att ta oss till den ingång av muren som kallas Jinshaling. Jinshaling är inte lika turistig som många av de andra ingångarna till muren där det byggts upp restauranger, butiker och åkattraktoner. Jinshaling är istället en av de platser som renoverats minst runt Beijing och här var det inte alls mycket turister. Skönt tyckte vi!
Vad jag visste innan vi åkte mot Kinesiska muren var altså att jag betalt för en tre timmars hike på muren, och visst hade jag hört att muren inte gick plant någon stans utan bara uppför eller nedför hela tiden. Men inget hade nog kunnat förbereda mig för verkligheten. För där det gick uppför eller nedför så gick det verkligen BRANT uppför eller nedför! På många ställen fick man använda händerna medan man klättrade upp för de branta och höga trappstegen. Man får svårt att förstå att Kinesiska muren använts till att transportera gods när en annan hade svårt för att klättra upp med bara kameran i handen.
Erik på väg upp för en av alla branta trappor:
Jag och Muren:
Tre timmars hiken på muren blev en riktig utmaning och rejält trötta var vi när dagen var slut. Men efter att ha sett kinesiska muren så måste jag säga att det troligen är det mäktigaste jag sett i hela mitt liv. När man står där uppe på muren och ser hur muren sträcker sig utom synhåll åt båda riktingar så kan man inte bli annat än extremt imponerad.
Att se Kinesiska muren var alltså höjdpunkten i Beijing vilken även har inspirerat mig till att vilja se alla världens underverk.
Kinesiska muren - check!
Chichen Itza , Colosseum, Cristo Redentor, Machu Picchu, Petra och Taj Mahal to go!
Kram Emelie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0